Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Maaike Sloos - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Maaike Sloos - WaarBenJij.nu

Berlijn

Door: Maaike & Harry

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Augustus 2015 | Duitsland, Berlijn

Afgelopen maandag was het eindelijk 17 augustus, onze reis naar de Noordkaap kon beginnen. De afgelopen dagen stonden vooral in het teken van het afmaken van mijn thesis (Maaike) en het inpakken van de tassen en voorbereiden van de laatste zaken. Maandag morgen was het dan zo ver en na nog een laatste check konden we op reis! Een typisch Nederlandse zomerdag, oftewel een echte herfstdag, zwaaide ons gedag en gaf ons des te meer reden om zo snel mogelijk naar Berlijn te rijden. Voor mij (Harry) is het reizen over de Duitse Autobahn altijd een heerlijke manier om veel kilometers te maken. Van oudsher ligt de snelheid hier flink hoger en, in tegenstelling tot veel Nederlandse bestuurders, zijn Duitse bestuurders mensen die autorijden begrijpen. Even aan de kant gaan wanneer een snellere auto erlangs wil, of ruimte geven wanneer iemand een andere auto wil inhalen, alsof de Duitsers socialer en beter gewend zijn om te rijden. Hier kunnen Nederlanders nog heel wat van leren. Helaas zijn de ongelimiteerde stukken Autobahn waar je zelf de snelheid mag bepalen, flink teruggeschroefd. De waanzin van de vele snelheidswisselingen, zoals de A2 in Nederland, heeft er vaak voor gezorgd dat we zonder enige reden 130, 120 of soms hele stukken 100 moesten rijden. Erg jammer van dit stukje Duitse Autobahn cultuur.
Ongeveer zeven en een half uur later (zo’n 700 km) kwamen we aan bij ons appartementje in Berlijn, of zeg maar gerust appartement! En gelukkig had het typische Nederlandse zomerweer plaatsgemaakt voor echt zomerweer. Nadat we hadden gekookt in ons eigen keukentje, besloten we met de auto de stad te verkennen. Omdat de prijs van het parkeren in het centrum zo tegenstellend was met de prijzen in onze hoofdstad (wel 2,50 per uur in plaats van minimaal 5 euro), zijn we ook nog even lopend de stad in geweest. Na het aanschouwen van de Brandenburger Tor en het Holocaust monument, besloten we weer terug te rijden en de rest van de stad morgen te verkennen.

De volgende ochtend zijn we met het OV de stad in gereden. Allereerst zijn we nog een keer naar de Brandenburger Tor gelopen. Vanaf hier zijn we naar het immens grote parlementsgebouw gegaan, wat om de hoek ligt. Beide gebouwen zijn erg toeristisch maar ook erg mooi en imposant. Onderweg naar de volgende stop zijn we nog lang het Holocaust monument gelopen. Dit monument is heel apart (zie foto) omdat het allemaal betonnen blokken zijn van verschillende hoogtes. Je loopt dus in feite door een doolhof heen van betonblokken. Als je dan de gedachte van de holocaust en de vernietiging van de miljoenen Joden erbij haalt, komt het erg indrukkend over. Het is dan wel weer jammer dat er overal chinezen met selfiesticks in de weg staan en kinderen tikkertje tussen de blokken spelen :P
Het volgende stoppunt was Checkpoint Charlie. De oude grens tussen de geallieerde kant van Berlijn en de Russische kant. Vanaf de ‘dirty side’, zoals de tekst op een prullenbak de Russische kant noemde, liepen we via dit checkpoint naar de Amerikaanse kant. Met de McDonalds aan de ene kant en een ander modern gebouw aan de andere kant, deed alleen dit houten gebouwtje nog herinneren aan die tijd. Aan de vele mensen kan je merken dat dit echt een toeristen plek is geworden. Veel mensen kijken even snel bij het checkpoint en lopen weer verder, na het maken van een selfie natuurlijk. Wij zijn op de hoek even in het museumpje geweest, hier kon men lezen wat de reden was van de bouw van de Berlijnse muur en de verschillende checkpoints. Ook kon je hier lezen dat er erg ingenieuze ideeën zijn bedacht om van de DDR naar het westen te vluchten. Het ging vaak fout, waardoor er over de jaren heen een aantal mensen zijn vermoord.
Na de lunch besloten we nog een herinnering aan die tijd te bezoeken, de Berlijnse muur. Er stond nog een groot stuk overeind in een buitenwijk van Berlijn. Het was wel duidelijk dat de opknapwerkzaamheden, waar ze in het centrum zo hard mee bezig zijn, hier nog niet zijn begonnen. Overal lag troep, stond er graffiti op de muren en zag je roestige bruggen en hekken. Wij hebben het hele nog overeind staande stuk van de muur afgelopen. Bij deze East Side Gallery mochten graffiti kunstenaars van over heel de wereld een stuk muur beschilderen. Ook dit is apart om te zien en erbij te denken dat je nu zomaar naar de andere kant kan lopen en er vroeger mensen zijn gestorven om een beter leven te krijgen in het westen. Ik moest dan wel weer lachten om al die souvenirwinkeltjes die claimen allemaal een stuk muur te verkopen, dat kan natuurlijk nooit echt zijn. En de toeristen maar geloven dat het wel zo is…
In de loop van de middag zijn we met de metro naar Berlin underground geweest. Helaas waren er geen Engelse tours meer beschikbaar. We hadden graag nog de oude bunkers van Hitler Duitsland van binnen willen zien, maar helaas. Dat is dan een goede reden om hier nog een keer terug te komen. Toen we eenmaal terug bij ons appartement waren, hadden we ook de eerste kennismaking met de Polizei. Ik was keurig mijn auto aan het inparkeren en ik zag in mijn ooghoek een politiebusje achteruit rijden. De politie vroeg aan ons of we toevallig uit Engeland kwamen. Ik begreep er echt helemaal niks van, vervolgens zei de agent dat we onze auto moesten omdraaien. Het blijkt dus dat je Duitsland alleen langs de kant van de weg mag staan met de neus in de rijrichting van de weg. Vervolgens heb ik snel de auto omgekeerd om zo een bedrag van €50,- te besteden aan een aantal biertjes in de stad in plaats van aan de boete.
’s Avonds toen het donker was zijn we nog even de stad ingegaan om diverse verlichte gebouwen te bewonderen. De Brandenburger Tor en het parlementsgebouw waren heel mooi verlicht en hier hebben we dan ook diverse foto’s van gemaakt. Na een korte wandeling door de stad besloten we terug te gaan. Morgen gaan we dan voor het eerst naar onbekend gebied. Oftewel het Oostblok. We zijn er beiden nog nooit geweest en zijn erg benieuwd of ons beeld hiervan klopt. Stiekem kijk ik ook erg uit de Auschwitz, helemaal wanneer je in Berlijn ook geconfronteerd wordt het de daden van Hitler Duitsland en de gevolgen hiervan.

Groetjes van ons allebei!!

• 19 Augustus 2015 - 19:50

Lisa:

Ik verheug me nu al op het volgende bericht! Geniet er van, er staan nog een hoop mooie dingen te wachten!

• 20 Augustus 2015 - 11:41

Jan Sloos:

Bedankt voor het mooie verslag, heel indrukwekkend allemaal... ik wist niet dat de "Hitler bunkers" te bezichtigen zijn...

Een pluspuntje wat het weer hier in Nederland betreft, de herfst is weer voorbij en de grote Ziggo storing ook.

Mooi verslag nogmaals, en dit was nog maar het begin. Nog een fijne reis verder... geniet ervan.!!

Groetjes Jan, ook van oma groetjes ze gaat het verslag straks lezen.

• 20 Augustus 2015 - 16:20

Liesbeth:

Als ik lees merk ik dat jullie erg genieten en beleef ik het bijna zelf in Noordwijkerhout.
    Ik kijk zeker uit naar jullie volgend schrijven, geweldig je maakt al van alles mee, zelfs hoe je moet parkeren.

groetjes Liesbeth en tot jullie volgende schrijven.

• 20 Augustus 2015 - 19:26

Aty:

Leuk om te lezen dat jullie zo genieten. groetjes Pa en Ma