Lapland - Reisverslag uit Kaamanen, Finland van Maaike Sloos - WaarBenJij.nu Lapland - Reisverslag uit Kaamanen, Finland van Maaike Sloos - WaarBenJij.nu

Lapland

Door: Maaike Sloos

Blijf op de hoogte en volg Maaike

30 Augustus 2015 | Finland, Kaamanen

Het is alweer zaterdag ochtend en we moeten ons mooie huisje verlaten. Vandaag rijden we naar Rovaniemi, op de grens met Lapland. Het weer is beter dan gisteren en af en toe komt ook de zon door. We zijn optijd vertrokken en reis verloopt prima. Langzamerhand wordt de lucht ook helemaal blauw en kunnen we volop van het zonnige landschap genieten. Aan het einde van de middag komen we aan bij ons volgende hotel, dat vlakbij een grotere stad ligt. Ook dit is weer een mooi huisje met eigen sauna, maar dit keer niet eentje die we zelf moeten aansteken. We besluiten nog even naar het noorden te rijden, naar het dorp van de kerstman en de poolcirkel. Het ligt maar vijf minuten rijden van ons huisje vandaan. Het is een hele toeristische plek maar zeker leuk gedaan. We zien een kerstman lopen en horen kerstmuziek, maar dat maakt helemaal niet uit hier, we zijn per slot van rekening in hét kerstdorp. Er zijn hier vooral souvenirwinkeltjes met heel veel leuke dingen. We kopen een aantal souvenirs en gaan daarna weer terug naar ons huisje om te koken.
’s Avonds, nadat we weer lekker in de sauna zijn geweest, besluiten we op elanden/noorderlicht jacht te gaan. Helaas zien we geen van beiden. Voor het noorderlicht was het nog te licht, het is hier pas ’s nachts helemaal donker. Dat worden de komende avonden nachtelijke tripjes om deze te gaan zien!
De volgende dag rijden we verder Lapland in en gaan nu ook officieel de poolcirkel over. Tijdens het rijden kijken we steeds goed om ons heen, we willen natuurlijk geen eland missen. Na niet al te lange tijd verschijnen er twee rendieren naast ons. Ze staan gewoon langs de weg en zijn totaal niet bang. Snel maken we foto’s en rijden weer verder. Nog helemaal in de glorie dat we een rendier hebben gezien, moet Harry niet veel later vol op de rem staan: er staat een rendier midden op de weg en hij staat hier blijkbaar wel prima, gezien het feit hij niet aan de kant gaat voor ons, ook niet als we erom heen rijden. Het blijkt vervolgens dat het hier rendierhoppen is. Deze beesten zijn vrij groot en vinden het vooral leuk om op of langs de weg te staan, waardoor we een aantal keer hard moeten remmen. Ook blijken ze niet schuw, toen ik een keer uitstapte om een foto te maken kwam een rendier naar me toe gelopen en bleef toen vlak bij ons staan, ook toen we de auto startten en wegreden, bleef hij gewoon rustig eten.
We lunchen in een schattig klein houten huisje, waar ze pannenkoeken met plaatselijke jam verkopen. Deze zijn erg goed en lekker!! Na de lunch rijden we verder door Lapland naar het noorden. Het landschap van Lapland is heel anders dan in het zuiden. De bomen zijn kleiner en er zijn meer open vlaktes, maar het is wel heel mooi! Onderweg komen we nog langs een uitzichtpunt, waar we even gaan kijken. We rijden wat omhoog en zien hier geen bomen meer (wel weer rendieren), maar kijken uit over een groot stuk van Lapland, erg mooi! Als we vervolgens verder rijden is het niet ver meer naar ons volgende huisje. Helaas zonder sauna dit keer, maar verder weer helemaal prima.
Het is nog geen etenstijd en we besluiten weer een dappere poging te wagen om elanden te spotten. Via een zandpaadje komen we langs hele mooie landschappen, maar geen elanden of rendieren te bekennen. We besluiten nog wat verder naar het noorden te rijden langs de hoofdweg en ja hoor, midden op de weg staat het eerste rendier weer. En ook daarna zien we er weer genoeg. Het begint al wat later te worden en we besluiten onze poging om elanden te spotten op te geven en terug te rijden. Al turend over het landschap zie ik ineens iets groot/bruins in het landschap bewegen. We stoppen en ja hoor, daar staat een eland!!! We hebben haar echter laten schrikken en ze loopt over het veld weg, maar dan zien we nog een kleintje erbij ook. Ze moet nog best een stuk over het open veld lopen, dus we hebben genoeg tijd om ze te bekijken. Wat zijn het een grote, gave beesten zeg!
Vanavond gaan we weer een poging wagen om ze te spotten en ook om het noorderlicht te bekijken! Hopelijk hebben we succes!

Groetjes en tot de volgende keer!

• 30 Augustus 2015 - 21:21

Yvonne Edelaar:

Wat een mooi verslag weer. Raar hoor dat die elanden een voorkeur voor de open weg hebben, ik hoop dat het niet druk met verkeer is :-)

• 30 Augustus 2015 - 22:34

Jan Herman:

Wat een afwisselende reis en steeds weer nieuwe indrukken. wij genieten mee

• 31 Augustus 2015 - 14:30

Liesbeth:

Wat hebben jullie weer veel nieuwe dingen opgedaan en wat gaaf die dieren zo vlak bij en ook mooie foto's. Het blijft voor mij ook weer mee genieten.
    Hopelijk zien jullie ook nog het noorderlicht.

groetjes Liesbeth

• 31 Augustus 2015 - 16:45

Jan Sloos:

Bedankt voor het mooie verslag weer, leuk dat we het zelf ook kunnen meemaken, prachtig zeg die rendieren wat een ervaring... wij blijven mee genieten van de mooie landschappen..en nog fijne kerstdagen.. ;)

Maaike en Harry geniet ze en groetjes,

Oma en Jan.

• 01 September 2015 - 09:14

Annemarie:

Van Anne het adres van jullie dagboek gekregen.....wat een heerlijke reis en blijf genieten....
    Groetjes Annemarie