Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Maaike Sloos - WaarBenJij.nu Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Maaike Sloos - WaarBenJij.nu

Riga

Door: Maaike Sloos

Blijf op de hoogte en volg Maaike

26 Augustus 2015 | Letland, Riga

De volgende ochtend besluiten we eerst naar de Russische wijk te rijden. Net buiten het centrum bevindt zich de Russische/Joodse wijk. Het eerste wat ons hier opvalt is een gebouw welke vrijwel exact ook in Warschau te vinden is. Ze zijn wel leuk de Russen, ze doen een gebouw cadeau aan de stad, en plaatsen vervolgens een kopie van een vorig cadeau (en eentje die ook al in Moskou staat). Verder is de wijk aardig in verval. Overal staan houten vervallen huisjes en is het een troep. Onze reisgids beschrijft ook dat het beter is dat we hier niet ’s avonds rondwandelen… We lopen nog over een grote markt en drinken wat koffie en gaan dan door naar onze volgende bestemming: Het open air museum van Riga. Dit museum ligt net buiten de stad in het bos. In het museum kunnen we een kijkje nemen in het leven en de levensomstandigheden van de mensen die vroeger in Letland woonden. We lopen door kleine dorpjes van de vier verschillende volken die hier hebben gewoond. We mogen in de huizen, die in de stijl van die tijd zijn ingericht, kijken. Het is heel leuk aangekleed en we vermaken ons prima in het grote park. We hebben het er net over dat we nog geen Nederlander hebben gezien in het Oostblok als we, jawel in een molen, een Nederlands stel tegenkomen. We praten wat en wisselen wat tips to do uit en gaan dan weer verder. Het is ondertussen als lunchtijd en we gaan opzoek naar een restaurant. Ten minste, we zijn al vanaf het begin op zoek naar een restaurant (de vrouw van de balie zei dat er een was) maar hij staat niet op de kaart. Maar door advies van de Nederlanders komen we aan bij het ‘restaurant’. In een van de houten huisjes is een soort van keukentje gebouwd en kunnen we ook wat gerechten bestellen, die in de magnetron worden opgewarmd. Maargoed wij hebben ondertussen best trek en eigenlijk past het ook wel weer bij de plek waar we zijn! Na de lunch lopen we weer verder door het park. Het is erg lekker weer en we vermaken ons prima in dit park. Het is vooral leuk dat we overal in mogen kijken en dat alles in stijl is aangekleed. In elk dorpje zit ook een oud vrouwtje in toepasselijke kleding. We weten niet precies wat ze doen, waarschijnlijk houden ze de boel een beetje in de gaten. Het is ondertussen al ver in de middag wanneer we besluiten terug te gaan.
Die avond eten we in een restaurant vlakbij het centrum. Ook hier is het eten weer prima en we betalen niet veel. Toch vallen de prijzen van alles in het Oostblok ons op. Het land is duurder dan we hadden verwacht. Dat is eigenlijk heel het Oostblok. Alles was in Polen goedkoper. Maar we hebben geen klagen hoor, het is nog steeds goedkoper dan Nederland. De benzine is dan wel weer veel goedkoper dan bij ons, 1,15 per liter gemiddeld.
's Avonds rijden we nog door een aparte/modere/dure wijk met een hele aparte bouwstijl (zie foto). We weten ook gelijk waar de duurdere restaurants en hotels zich bevinden, want die waren we al kwijt!!

De volgende ochtend vervolgen we onze reis. Vandaag rijden we via Estland alweer naar Scandinavië! We rijden optijd weg in Riga, waar het op dat moment spits is… Maar uiteindelijk valt het mee en rijden we iets later de stad uit. Anderhalf uur later rijden we de grens over met Estland. Na een paar minuten hebben we gelijk onze tweede ervaring met de politie! We worden aan de kant gezet en er wordt gevraagd naar onze paspoorten, rijbewijs van Harry en kentekenbewijs. Hij keek ernaar alsof het heel raar was en moest het even nakijken in de politiebus. Even later kwam hij terug en bleek dat wij niet werden gezocht en we mochten onze weg in Estland vervolgen! Ook in dit land kennen ze nog geen snelwegen en reden we verder met 90 km/h. Wat ons ook opvalt in het Oostblok, is dat iedereen engels spreek. Ook de ouderen spreken over het algemeen Engels, iets wat we ook merken als we aankomen in Tallinn, de hoofdstad van Estland. We hebben ongeveer nog twee uur en moeten ook nog wat eten. We besluiten even een uurtje door de stad te lopen en dan snel ergens wat te eten. De binnenstad van Tallinn ziet er gezellig uit, een beetje zoals Riga. Alleen kwamen wij tegelijkertijd in de stad samen met een Cruise-lading Amerikanen… De hele stad zat propvol. Nadat we even snel wat eten, rijden we naar de boot toe. Er stond op onze beschrijving dat we twee uur van de voren aanwezig moesten zijn (wat volgens ons achteraf gezien ook later had gekund). De haven vinden we al snel, maar het vinden van onze ingang kost wat meer moeite, nergens staat terminal B aangegeven, de terminal waar we moeten zijn. Uiteindelijk, met hulp van een aardige Fin, komen we toch bij onze boot aan. En hier moeten we wachten. Met een heel zwak wifi signaal krijg ik vervolgens toch een mailtje binnen, welke zegt dat ik geslaagd ben voor mijn master. Dat is toch leuk nieuws om te horen zo op onze afstudeerreis!! :) Daar gaan we er vanavond eentje op drinken.
Rond een uurtje of vijf kunnen we vervolgens aan boord, en drie kwartier later varen we al weg, een kwartier voor de eigenlijke vertrektijd. De boot is heel netjes en groot en er is ook wifi aanwezig. We zullen rond half negen vanavond aankomen in Helsinki en moeten dan nog een klein stukje rijden naar ons hotel! We kijken erg uit naar Finland en de omgeving en zijn vooral ook erg benieuwd naar dit volgende land.

Groetjes van ons allebei.

• 26 Augustus 2015 - 22:07

Aty:

Neem er ook een van ons. groetjes Aty en Jan

• 26 Augustus 2015 - 23:37

Jan Sloos:

Nogmaals Gefeliciteerd...!! Mooi verslag en mooie foto's leuk dat we jullie nu ook op de foto's zien. wat een indrukken doen jullie op, en welkom in Helsinki!!

Groetjes
    Oma en Jan...

• 27 Augustus 2015 - 16:27

Liesbeth:

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd, Maaike en dat is zeker een heel leuk bericht al had ik het wel verwacht.
    Ik drink er vanavond ook een wijntje op en nemen jullie er ook één, ik hoor wel wat het kost.

En wat hebben jullie weer geweldige dagen gehad en veel ontdekt echt een heel fantastisch schrijven.

Het blijft echt genieten

groetjes Liesbeth

• 27 Augustus 2015 - 18:28

Roelof:

Maaike, ook via deze weg gefeliciteerd.
    mooi doorgaan met schrijven. het leest en leeft zo leuk met jullie mee!